Skola i världsklass

Vi satsar på skolan

Den bästa vägen till kunskap är den väg som går genom fantasin och lusten att lära mer.

Barnen är vår framtid och vårt hopp, låt dem blomma ut till fria lyckliga barn.

Skolan är vägen till frihet och en möjlighet för barnen att bli sitt eget bästa jag.
Men för att detta ska bli möjligt krävs resurser och förutsättningar.
I vår kommun har det under mer än 40 år sparats på skolan.
Varje år samma sak man sparar och sparar på framtiden.
Detta måste få ett slut. Det finns ingenting så viktigt som ett barns möjlighet att förverkliga sina drömmar och sina tankar.
Därför menar vi Liberaler att skolan måste komma först.
Att omprioritera ekonomiska medel så att inga barn går ur skolan utan fullgoda resultat är ett måste. Skolan ska bygga upp barnen och ge dem verktygen för att våga ta chansen när den kommer och förverkliga sina drömmar. Skolan ska inte hämma barnen eller som i många fall rasera deras driv och viljekraft. Det är av yttersta vikt att idrott inkluderas i barnens vardag och att man på ett lekfullt sätt lär sig kunskaper och förmågor. De skolsystem som idag stelbent stirrar sig blint på resultat har missat de faktum att barn lär genom att göra.

Vi liberaler tror absolut på katederundervisning i de teoretiska ämnen som så kräver men
långt ifrån alla ämnen är av sådan beskaffenhet att katederundervisning är det bästa inlärningssättet. Att använda sig av naturen för att redan i tidig ålder lära sig rymd och form längd och vikt är både ett hälsosamt och roligt sätt att lära.
Därför skulle vi liberaler vilja satsa på att, med en av våra byskolor som testskola, göra ett försök med mer praktisk undervisning där naturen ger oanade möjligheter till lärande.

Vi ser även nödvändigheten att höja skolans anslag och därmed införa ett besparingskrav stopp under en femårsperiod inom grundskola och förskola.
Detta för att ge personalen arbetsro och barnen en tryggare uppväxt.

För att få fram medel till detta avser vi Liberalerna att införa en helt ny typ av Hemtjänst i kommunen. Vi vill införa ett system som kallas Grannvård. I grova drag innebär denna typa av vård att hemtjänsten läggs om så att vårdlagen blir självstyrande och utan chef. Vårdlagen får ett lägre antal brukare per lag, och ansvarar själva för organisation och arbetstid. semestrar och ledighet ordnas inom gruppen och grupperna drivs som egna små enheter. Detta är vi övertygade om kommer att sänka sjukfrånvaron och höja tryggheten hos brukarna.
Därmed kommer kommunens kostnader för sjukfrånvaro att sjunka och kan vi frigöra medel till att satsa på skolan. En skola i världsklass är en skola där barn får vara barn och läraren får vara inspiratör och vägvisare.

Vi liberaler tror på att barnen vill lära vill veta och vill förstå. Vi vet att ju tidigare barnen får möjlighet att lära ju lättare går det. Därför är det av största vikt att skolan anpassar sig efter barnen inte barnen efter skolan.
Leva och lära bör vara grundfilosofin och ledstjärnan för alla inom barnomsorg och skola.