Omsorgen och socialförvaltning

Äldrepolitiken

En säker och trygg vård för alla . Liberalerna i Hedemora ger er möjligheter att leva ert liv hela livet

Liberalerna vill:

• Mer självbestämmande inom äldreomsorgen
  • Mindre byråkrati kring biståndsbedömningen
  • Fler platser i vård- och omsorgsboende och trygghetsboende
  • Utveckla det sociala innehållet i äldreomsorgen
  • Anhöriga ska inte slitas ut
  • Grannvård ska införas inom kommunalverksamhet

Vi vill införa ett system som kallas Grannvård. I grova drag innebär denna typ av vård att hemtjänsten läggs om så att vårdlagen blir självstyrande och utan chef. Vårdlagen får ett lägre antal brukare per lag, och ansvarar själva för organisation och arbetstid. Semestrar och ledighet ordnas inom gruppen och grupperna drivs som egna små enheter. Detta är vi övertygade om kommer att sänka sjukfrånvaron och höja tryggheten hos brukarna. Hedemora kommun har ett ansvar för sina brukare och medborgare. En fungerande äldrevård och en välmående personal går hand i hand.

Med systemet Grannvård skapas förutsättningar för att vi alla ska kunna känna oss säkra på att den vård som ges är fullgod och trygg.

Lagad mat garantin kommer att falla in under detta system då Grannvård ger personalen mer tid till varje brukare.