Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade

Alla är lika viktiga och måste ges möjligheten att delta i samhället

Friheten måste försvaras till varje pris.

LSS lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.

Lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade är en liberal lagstiftning.
Bengt Westerberg gjorde ett fantastiskt arbete med att driva igenom denna lag som verkligen gav individer med funktionsnedsättning ett helt nytt liv.

Idag är LSS reformen hotad. Hotad av politiska krafter som inte ser individens egna särprägel och värde utan endast ser till pengar och egna vinningar.

Att få se den enorma förändring som lss lagstiftningen innebar var någonting vi aldrig får glömma.
Dessa individer/personer som stora delar av sitt liv levt inom en institution och som ansågs som ett samhällsproblem, en kostnad utan mänskligt värde. De fick nu egen bestämmanderätt att vara med och tycka och önska. Drömma drömmar och vara sitt eget bästa jag.

Vi måste värna LSS och därför ska hedemora kommun inte verka för att skapa nya LSS boenden utan snarare försöka stötta och hjälpa familjerna så långt det går för att kunna erbjuda dessa personer ett så bra liv det är bara möjligt att nå.

Vi liberaler tror inte på kollektiv bestraffning, Om en gör fel så innebär detta inte per definition att alla ska straffas.
Nej, den som fuskar ska givetvis straffas men den person som inte kan gå på toaletten utan hjälp eller inte kan sköta sina basala hygien och liknande måste erhålla den hjälp som behövs. Den personen ska inte behöva svara på huruvida den kan eller inte kan bajsa samtidigt som den går och kissar, den ska heller inte behöva ligga i sängen hela dagen för att kommunen eller staten ska spara pengar. Frihet kostar olika beroende på våra behov och friheten är en mänsklig rättighet.
Vi liberaler vill verka för att ge LSS-brukare större möjligheter, flera val och mer frihet att leva sitt liv på sina villkor. Vi vill att kommunen satsar lika stort på kälkhockey och handikapp idrotter som på övriga idrotter och att det ställs anpassningskrav på samtliga föreningar i kommunen. Ingen förening ska kunna erhålla bidrag som inte har en godkänd funktionshinder strategi och en plan för att möjliggöra idrott även för denna grupp. Integration gäller inte bara nysvenskar utan alla individer i samhället.

Vi värnar lss och kommer att aktivt bevaka så att alla offentliga byggnader och lokaler anpassas efter de som har det svårast att ta sig fram i kommunen.
Vi liberaler kommer även att kräva en översyn av trottoarer och entre i kommunen så att även den med funktionsnedsättning kan ta sig fram utan hinder.