Integrationspolitik

Alla är viktiga i vårt samhälle

Integrationen av kvinnorna är den bästa garanten för att integrera familjerna i det svenska samhället.

Integrationspolitik.

1- Vi föreslår att kommunen anställer integrationsassistenter i skolan. Detta i syfte att föra samman grupper av ungdomar och integrera dem via tex musikprojekt.
Ju mer vi interagerar mellan olika nationaliteter, desto lättare blir det att jobba för integration.

2. Bättre integration kan ske bl.a genom att utbilda alla lärare i människors lika värde!

3. Kommunanställda bör få möjlighet att medverka till en förbättrad integration av nyanlända i kommunen genom följande;
På betald arbetstid ska man bli erbjuden att använda 1 tim/månad till att interagera med en nyanländ genom valfri aktivitet. Det kan vara att träffas för en fika- och samtalsstund, deltaga på ett språkcafé, ta en promenad tillsammans etc.
Kommunens integrationssamordnare bör kunna hjälpa till med att samordna projektet, så de som vill utnyttja den s k integrationstiden får träffa en passande nyanländ.

4. Nyanlända kvinnor ska stödjas särskilt genom att deltaga i utbildningar på sitt modersmål, där de informeras om kvinnors lagliga rättigheter. De ska ges möjlighet att göra sina röster hörda, deltaga i diskussioner och få en tydlig inblick i alla kvinnors rättigheter i det svenska samhället. Det är av stor vikt att införliva krav på närvaro i svenskundervisning för att erhålla bidrag från socialtjänsten.

5. Kommunens integrationssamordnare bör kunna hjälpa till med att samordna mer stöd för nyanlända i form av mentorer. Om alla som önskar kan få en mentor/språkvän kommer det att bidrag starkt och positivt till integration och ge kunskap i sociala koder.

6. Kulturföreningar bör stödjas, för genom kultur minskar vi missförstånd och ökar förståelsen mellan individer med olika kulturell bakgrund. Kultur bidrar till människors utveckling och tänkande.
Kulturföreningar bör även ha som krav att interagera med svensk kultur.